Miten ilmoittaa oman tehtävän päättymisestä tai tehtävästä eroamisesta kaupparekisterille?

 

EU:n tietosuoja-asetuksesta johtuvien säädösten mukaan henkilön oma ero -ilmoitus kaupparekisteriin merkityn tehtävän päättymisestä tai tehtävästä eroamisesta on muuttunut maksuttomaksi 25.5.2018.

Omaa eroa koskevan ilmoituksen voi tehdä netissä Patentti- ja rekisterihallituksen ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa tai paperilomakkeella (Y-lomake). YTJ-palvelussa ilmoittamiseen tarvitaan suomalainen henkilötunnus sekä tunnistautumiseen henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne tai sirullinen henkilökortti.


Kaupparekisterissä olevan yrityksen tai yhteisön täytyy ilmoittaa rekisterissä olevissa tiedoissa tapahtuneet muutokset. Muutokset tulee ilmoittaa viivytyksettä. Jos yritys laiminlyö vastuuhenkilömuutosten ilmoittamisen, kaupparekisteritietoihin saattaa jäädä vanhentuneita tietoja rekisteriin merkityistä henkilöistä. Tällöin on henkilön oman edun mukaista itse ilmoittaa jo tapahtuneesta erosta tai tehtävän päättymisestä.

Etenkin avoimesta yhtiöstä ja kommandiittiyhtiöstä tapahtuneesta erosta ilmoittaminen on erityisen tärkeää. Avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön yhtiömiehen vastuu yhtiön veloista ja muista velvoitteista saattaa muutoin jatkua siihen saakka, kunnes ero on merkitty kaupparekisteriin ja kuulutettu.

Katso ilmoittamisen opasvideot tästä.

Lisää aiheesta täältä.

Myös nämä voivat kiinnostaa sinua