Hallituksen kevään kehysriihessä antaman linjauksen mukaan yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 lähtien. Korotuksen arvioidaan tuovan valtiolle noin miljardin euron lisätulot. Arvonlisäverokannan nouseminen ei tarkoita ainoastaan hinnan korotuksia, vaan se vaikuttaa moninaisesti esimerkiksi eri järjestelmä- ja käytänneasioihin. Korotus tulee voimaan jokseenkin nopealla aikataululla, ja saattaa aiheuttaa monia mieltä askarruttavia kysymyksiä. Yrittäjien kannalta suurin kysymys liittyy sovellettavaan ALV-prosenttiin tavaran tai palvelun myynnissä. Lue tästä artikkelista tärkeimmät huomioitavat asiat.
Kumpaa arvonlisäverokantaa sovelletaan?
Yrittäjien suurin kysymys lienee, milloin aloitetaan soveltamaan uutta verokantaa. Pääsääntö on, että kun tavara on toimitettu tai palvelu suoritettu 1.9.2024 tai sen jälkeen, myyntiin sovelletaan 25,5 prosentin verokantaa. Esimerkiksi maksupäivällä ei siis ole pääsääntöisesti merkitystä. Muutamat tilanteet johtavat kuitenkin poikkeuksiin:
- Ennakkomaksut – Jos tavara tai palvelu on maksettu ennakkoon viimeistään 31.8.2024, sovelletaan myyntiin vanhaa 24 % verokantaa vaikka toimitus olisi vasta syyskuussa tai sen jälkeen.
- Osamaksut – Arvonlisävero määräytyy sen mukaan, milloin tavara luovutetaan ostajalle. Vaikka tavaran/palvelun tilaus on tapahtunut ennen 1.9.2024, mutta toimitus tapahtuu sen jälkeen, sovelletaan uutta 25,5 % verokantaa.
- Jatkuvaluontoiset maksut – Verokanta määräytyy sen mukaan, mille ajanjaksolle palvelu kohdistuu, vaikka maksu tapahtuisikin vasta myöhemmin. Elokuulle kohdistetun palvelun verokanta on 24 % vaikka maksu tapahtuisi 1.9.2024 jälkeen. Poikkeuksena on jatkuvaluontoiset palvelut, joiden kausi on pidempi kuin verovelvollisen verokausi (usein miten kalenterikuukausi). Tällöin sovellettava verokanta määräytyy tilityskauden viimeisen kuukauden mukaan (vuokrausjakso esimerkiksi 1.6.204-31.12.2024 ⟶ ALV 25,5 %).
- Alennukset, luottotappiot & muut oikaisuerät – Sovelletaan sitä verokantaa, joka oli voimassa, kun tavara alun perin toimitettiin tai palvelu suoritettiin.
Tilisanomat on koonnut kattavan tietopaketin arvonlisäverokannan eri soveltamistilanteista, mikä on luettavissa tästä tästä.
Muita huomioitavia asioita
Yleisen arvonlisäverokannan nouseminen on otettava huomioon monissa muissakin asioissa, kuten esimerkiksi hinnoittelussa, asiakassopimuksissa sekä taloushallinnon järjestelmissä ja niiden rajapinnoissa. Verovelvollisen tulisi siis varmistaa ja jossain tapauksissa päivittää tai muuttaa näihin liittyviä asioita, jotta mahdollisilta virheiltä vältyttäisiin.
Etenkin kuluttajakaupassa on arvioitava verokannan korotuksen vaikutusta hinnoitteluun. Yrittäjän on arvioitava, nostaako kuluttajahintoja vai rahoittaako verokannan nousun omasta katteesta. Muutos pakottaa kuitenkin päivittämään sopimus- ja tarjouspohjia sekä hinnastoja joka tapauksessa, mikä voi olla aikaa vievä projekti etenkin, jos se on tehtävä manuaalisesti.
Verovelvollisen tulisi selvittää myös, soveltuvatko käytössä olevat eri järjestelmät arvonlisäverokannan muutokseen ja tehdä niihin tarvittavat päivitykset. Jos käytössäsi on nykyaikainen taloushallinnon ohjelmisto, tapahtuu päivitykset ohjelmistotarjoajan tekemänä yhteistyössä tilitoimistosi kanssa. Edustustilin käyttämien Netbaronin ja Netvisorin osalta muutos on teknisesti helposti toteutettavissa, eikä desimaaliluku aiheuta ongelmia.
Ennen verokannan muutoksen voimaan astumista on hyvä tarkistaa, tarvitseeko muutoksia tehdä esimerkiksi yrityksen laskupohjiin ja -merkintöihin, tilauslomakkeisiin tai myynti- ja ostosopimuksiin sekä esitteisiin. Lopuksi on tärkeää pohtia, miten mahdollisista muutoksista (esimerkiksi hinnankorotuksista) viestitään asiakkaille. Meiltä saat apuja myös tiedoteluonnosten laadinnassa.
Taloushallintoliitto on laatinut esimerkkilistan verokannan muutokseen liittyvistä käytännön tehtävistä, minkä löydät tästä.