Etätyön suosio on kasvanut hurjasti viime vuosien aikana – pitkälti koronapandemian myötä mutta myös kehittyvän teknologian ja sen tuomien mahdollisuuksien takia. Monilla työpaikoilla etätyöskentely on jo enemmän kuin normaalikäytäntö, mutta etenkin kesän kynnyksellä halukkuus siihen lisääntyy, sillä työnteko onnistuu myös vaikkapa kesämökiltä oman työpöydän sijaan.
Etätyöllä on useita positiivisia puolia, mikä tekee siitä suositun vaihtoehdon sekä työntekijöiden että työnantajien keskuudessa. Työntekijän kannalta etätyöskentely tuo joustavuutta ja ajansäästöä niin työ- kuin yksityiselämään, parantaen myös työntekijöiden tuottavuutta mahdollistamalla rauhallisemman työympäristön ja mahdollisesti jokaiselle optimaalisemmat työolosuhteet. Työnantajan näkökulmasta etätyöskentely tuo mahdollisia kustannussäästöjä vähentämällä esimerkiksi työntekijöille maksettavia pysäköinti- tai julkisen liikenteen maksuja. Etätyö tuo joustavuutta myös yrityksen rekrytointeihin – potentiaalisia työntekijöitä voidaan etsiä laajemmalta alueelta, kun työpaikalle ei ole välttämätöntä saapua fyysisesti päivittäin. Mahdollisuus rekrytoida kohdealan parhaita ammattilaisia parantaa myös yrityksen kilpailukykyä. Vaikka etätyö on tehokas tapa organisoida työskentelyä, on siinä useita seikkoja, jotka on otettava huomioon – oli kyseessä sitten isompi tai pienempi yritys.